Ütü yapmaktan yemek hazırlamaya ev işleri ’fıtık’ etmesin!

Saatlerce ayakta duruyoruz, eğiliyoruz, bir yerlere uzanıyoruz, ağırlık kaldırıyoruz… Bu hareketleri yaparken dikkatli olmadığımızda bel veya boyun kaslarının kasılmalarına, bunun sonucunda da yaşam kalitemizi olumsuz etkileyen ağrıların gelişmesine yol açıyoruz. Beyin ve Sinir Cerrahisi Uzmanı Prof. Dr. Yunus Aydın bel ve boyun sağlığını korumak için ev işleri yaparken nelere dikkat edilmesi gerektiğini anlattı, önemli önerilerde bulundu.

Bulaşık makinesini dizleri kırmadan boşaltmak

Bulaşık makinesini boşaltmak için devamlı olarak eğilip kalkmak gerekiyor. Ancak dikkatli olun, dizlerinizi kırmadan dizden aşağıya eğildiğiniz zaman bel kaslarınıza yük biniyor. Bunun sonucunda da bel fıtığı gibi olumsuz sonuçlar gelişebiliyor.

Doğrusu: Eğilirken belinize yüklenmek yerine dizlerinizi kırarsanız omuriliğe yük oluşmasını engeller ve belinizin ağırlığını azaltmış olursunuz.

Yemek hazırlarken ayakta kalmak

Yemek hazırlarken veya bulaşık yıkarken uzun süre ayakta kaldığımız zaman belimiz bize ağrı hissettirerek uyarı veriyor. Bu uyarıları dikkate almalısınız, aksi halde en basit olarak kasların güçsüzleşmesine neden olabilirsiniz. Kaslarınızın gücünü yitirmesi de bel bölgesinde ağrıya sebep oluyor.

Doğrusu: Fazla yüksek olmamak şartıyla bir ayağınızı basamak gibi bir yere koymanız diğer kaslara dinlenme fırsatı tanıyacaktır. Her 4-5 dakikada bir ayağınızı yüksek bir basamağa kaldırın. Bu durum omurgadaki kas grubunda farklı eklemlerin kasılmasını sağlayacağı için yükü tek bir bölgede tutmayıp, dağıtıyor.

Süpürürken öne doğru eğilmek

Yerleri devamlı eğilerek süpürmek belinizde ağrı oluşmasına ve kaslarınızın zedelenmesine neden oluyor.

Doğrusu: Evi süpürürken öne doğru eğilip eklem kaslarınıza yük bindirmemek için süpürge sapını uzatın ve olabildiğince dik pozisyonda durmaya çalışın. Objeyi gövdenize en yakın şekilde kaldırmak da belinize etki eden gücü azaltacaktır.

Ütü yaparken boynu eğik tutmak

Ütü masanızın alçak olması boynunuzu uzun süre öne doğru eğik tutacağınız anlamına geliyor. Bu hareket de boynunuzda bir süre sonra ağrı oluşumunu tetikliyor.

Doğrusu: Ütü yaparken ütü masasının yüksekliği çok önemli. Bu nedenle mutlaka ayarlanabilir bir ütü masası tercih etmeli ve boyunuza göre ayarlamalısınız.

Yemek hazırlarken boynu eğmek

Yemek hazırlarken boynunuzu öne veya yana eğik pozisyonunda tutmanız veya sırtınızı yaslamadan tabure oturuşu yapmanız boyun ve beldeki eklemlere yük binmesine, bunun sonucunda kasların zedelenmelerine yol açıyor.

Doğrusu: Boynunuzu olabildiğince hareket halinde tutmayı ihmal etmeyin.  Bu yüzden sandalyenizin sırt kısmının bel ile birlikte hareket edebilecek ve bu bölgenize destek verecek şekilde olmasına dikkat edin.

İş yaparken ağır kaldırmak

Bir ağırlığı gövdenize ne kadar uzak kaldırıyor ve taşıyorsanız belinize o kadar fazla yük bindirmiş olursunuz. Örneğin 3 kiloluk bir ağırlığı vücudunuza olabildiğince yakın olarak kaldırdığınız zaman o nesne tam 3 kilo ağırlığında oluyor. Elinizle bir metre uzaktan kaldırdığınız zaman ise ağırlığı 9 kilo olarak hissedersiniz.

Doğrusu: Baskıya engel olabilmek için kaldırdığınız eşyaların fazla ağır olmamasına dikkat edin, gövdenize en yakın şekilde tutarak kaldırmaya özen gösterin.

Perde asarken yukarıya doğru uzanmak

Boynun alışık olmadığı bir hareketi uzun süre yaptığınız ve bunu yaparken de güç harcadığınız zaman eklem ile disk çekirdeği eskimeye başlıyor, bunun sonucunda da boyun fıtığı gelişebiliyor.

Doğrusu: Uzandığınız yükseklik göz hizasına ne kadar yaklaşırsa risk o kadar azalıyor. Dolayısıyla merdiveni yukarıya çok fazla uzanmayacağınız şekilde, göz hizanıza yakın kurmaya dikkat edin.

Diz çökerek yer silmek

Ev işi yaparken en dikkatsiz olunan konulardan biri de yer silmek. Eğilerek veya diz çökerek yer silmek belinize baskı oluşturuyor, bunun sonucunda da bel ağrısı gelişiyor.

Doğrusu: Uzun saplı yer silme aletlerini kullanın. Vücudunuzu olabildiğince dik pozisyonda tutmaya da gayret gösterin.

Bir Cevap Yazın