DİYABETİN ÇARESİ SAĞLIKLI BESLENME VE EGZERSİZ

14 Mart Dünya Diyabet Günü (1)İzmir Halk Sağlığı Müdürlüğü, “14 Mart Dünya Diyabet Günü” ne dikkat çekmek için diyabeti sembolize eden mavi renk ile ışıklandırıldı. İzmir Halk Sağlığı olarak diyabete dikkat çekmek için bir dizi etkinlik düzenlediklerini ifade eden İzmir İl Halk Sağlığı Müdürü Uzm. Dr. Bediha Türkyılmaz, tavsiyelerde bulundu. Türkyılmaz, “Sağlıklı beslenme ve günlük hayatımızdaki fiziksel aktiviteyi arttırarak diyabet riskini azaltabiliriz” dedi.

İzmir İl Halk Sağlığı Müdürlüğü, “14 Mart Dünya Diyabet Günü” için düzenlediği etkinliklerle diyabet için farkındalık yarattı. Gün boyu Halk Sağlığı çalışanlarına diyabet taraması yapıldı. Çalışanlar, daha sonra da diyabetin simgesi olan mavi çemberi oluşturarak “Diyabet ile sağlıklı ve kaliteli yaşam mümkün yeter ki bilinçli olun” mesajı verdi. Akşam saatlerinde ise İzmir İl Halk Sağlığı binası, mavi renge büründü.

Diyabet tüm vücudu etkiler

Türkyılmaz da 14 Mart Dünya Diyabet Günü nedeniyle yaptığı açıklamada diyabetin tüm dünyada ölüm nedenleri arasında 8. sırada olduğunu belirterek, “2013 yılı itibari ile dünyadaki diyabetli birey sayısı 382 milyon iken bu sayının 2035 yılında yüzde 55 oranında artarak 592 milyona ulaşacağı öngörülüyor” dedi. Türkyılmaz diyabetin başta kalp-damar sistemi, göz, böbrek, sinir sistemi olmak üzere vücudun bütün sistemlerini etkilediğini söyledi.

Fazla kilolar diyabete davetiye çıkarıyor

Ailesinde diyabet hastası olanların risk altında olduğunu ifade ederek “Obezite hastaları ya da risk taşıyanları, 4 kilogramdan daha ağır bebek doğuran kadınlar, stres altında yaşayan vatandaşlar riskli gruplardır. Ayrıca sık idrara çıkma, ağız kuruluğu, çok su içme, açlık hissi, cilt yaralarının geç iyileşmesi, kuru ve kaşıntılı bir cilt, sık sık infeksiyon gelişmesi, ellerde ve ayaklarda uyuşma, karıncalanma gibi belirtileri gören vatandaşlarımızın yakın Aile Sağlığı Merkezi’ne kan şekeri ölçümü yapmalarını tavsiye ediyorum” diye konuştu.

Egzersiz, en önemli silah

Davranış değişikliği ile Tip-2 diyabetin önlenebileceğini ifade eden Türkyılmaz, bunun için öncelikle kilo kontrolünün yapılması, fiziksel aktivitenin artırılması, sağlıklı ve yeterli beslenilmesi gerektiğini kaydetti. Türkyılmaz, bilgisayar ve televizyon karşısında çok vakit geçirilmemesini, gün içinde mümkün olduğunca merdiven kullanılmasını, porsiyonların azaltılmasını ve öğünlerin sıklaştırılmasını, yağdan ve karbonhidrattan fakir, doğal gıdalara ağırlık verilmesini tavsiye ettiklerini söyledi.

Diyabet ile sağlıklı yaşam mümkün

Kan şekeri kontrolünü sağlayarak diyabet ile sağlıklı ve kaliteli bir yaşamın mümkün olabileceğinin altını çizen Türkyılmaz, “Diyabetinizin olması yaşamınız boyunca sevdiğiniz yiyecekleri yiyemeyecek olmanız anlamına gelmez. Fakat yediğiniz yiyecek çeşidine ve miktarına daha çok dikkat etmeniz gerekmektedir. Önemli olan kan şekerinin kontrolünü sağlamak için sebze, meyve, tahıl kaynaklarından zengin, ılımlı miktarda protein ve yağ ile kolesterolü sınırlandırılmış bir beslenme planı uygulamanızdır. Bu plan içinde yediğiniz besinlerin çeşidi, miktarı ve zamanı konusunda bilinçli olmanız ve bu bilince uygun davranmanız gerekir” ifadelerini kullandı.

Diyabetli hastalar neler yapmalı?

Türkyılmaz son olarak da diyabetli hastalar için önemli tavsiyelerini şöyle sıraladı: “Diyabet tedavisinde beslenmenin büyük önemi vardır. Günlük enerji ihtiyacının yüzde 45-60’ının karbonhidratlardan sağlanması önerilir. 1 gram karbonhidrat 4 kalori enerji sağlar. Sağlıklı beslenmek için 3 ana öğün, 3 ara öğün yemek yemek gerekir. Her öğünde mümkünse sebze ve salata yer almalıdır. Yağ ve tuz gereksinimimiz kadar alınmalı, fazlasından kaçınılmalıdır. Egzersiz yapılmalıdır. Ayrıca ağızdan alınacak antidiyabetik ilaçlar ve insülin tedavisi gereklidir.

Bir Cevap Yazın