İzmirliler “Keyif Bizim, Yollar Bisim” Diyor

DSC_0274 DSC_0266Merve Akıncı Nalkesen

İzmirliler Bisim, “Yollar Bisim” sloganıyla başlatılan bisiklet projesine büyük bir ilgi gösteriyor. Peki Avrupa’da uzun yıllardır uygulanan bu projelerde nasıl kurallar uygulanıyor? Yaya ve bisiklet kullanıcısı nelere dikkat etmelidir?

18 Ocak 2014 tarihinde 29 durak, 311 bisiklet, 439 park yeri ile hizmete açılan İzmir’in akıllı bisiklet sistemi Bisim, “Yollar Bisim” sloganıyla İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin kent bisikleti kiralama sistemi olarak hayatımıza girdi. 5 ayda 80 binin üzerinde kullanıcıya ulaşan bu yeni sistem, İzmir’in de çoğu Avrupa şehri gibi bir bisiklet kenti olması amacını güdüyor.
İlk aşaması İnciraltı-Alsancak arasında hizmete giren sisteme daha sonra Karşıyaka’nın da dahil olması, Ahmet Adnan Saygun ve Göztepe istasyonlarının yeniden devreye girmesiyle Bisim 29 istasyon ve 311 bisiklete ulaştı. İzmirlilerin büyük beğenisini toplayan sistemde, 16 bin 500 kişi Bisim Kart’a üye olurken 19 bin 800 kişi ise kredi kartıyla kiralama yaptı.

Ekonomik ve pratik
Bisim’in kiralama ücretleri, her kesimden insanın yararlanabilmesi amacıyla mümkün olduğu kadar düşük tutuldu. Bisiklet kiralamak isteyenler ilk 1 saat için 2 Türk Lirası öderken sonraki her saatin ücreti ise yalnızca 1 Türk Lirası. Kiralamada kolaylık sağlayan Bisim kartları Konak, Üçkuyular, Karşıyaka ve Bostanlı iskelelerinden temin edilebiliyor. “www.bisim.com.tr” adresinden satın alınması halinde bu kartlar kargo ile alıcının adresine gönderiliyor.

Kullanıcı sayısını gitgide artıran bu sistem için gerekli önlemlerin projenin başında alınması gerekiyor. Yayalarla bisikletliler arasında yaşanan veya yaşanması mümkün olan her türlü sorunun çözümü için kullanıcıların bilinçlendirilmesi gerekiyor.

Avrupa standartlarında bir sistem gerekli
Başta Hollanda, Danimarka, Fransa, İsveç, Belçika olmak üzere Avrupa’nın birçok ülkesinde başlıca ulaşım aracı olan bisiklet, kullanım yoğunluğu sebebiyle de kullanıcılarına belirli kurallar çerçevesinde her türlü araca ve yayaya karşı üstünlük sağlıyor. “Bisikletlilere öncelik ve saygı” parolasıyla günlük hayatta herkesin benimsediği kurallar trafikteki olası karışıklıkları tamamıyla önlemeye odaklı. Bisiklet yollarının başka hiçbir araç veya yaya tarafından işgal edilmemesi bu kuralların başında geliyor. Aksi takdirde böyle bir durumda bir bisikletlinin herhangi bir yayaya zarar vermesi durumunda yayanın itiraz hakkı bulunmuyor. Bilinçli vatandaşların kurallara uyması durumunda ise hiçbir can veya mal kaybı yaşanmıyor. Biz de “Bisim” sistemi için aynı duyarlılığı tüm yayalar ve motorlu taşıtları kullanan vatandaşlar göstermelidir.

Bir Cevap Yazın