Konak ve Karşıyaka tramvay projesi tartışıldı

s963806Konak ve Karşıyaka tramvay projeleri konusunda Ege Üniversitesi ile birlikte kapsamlı bir anket çalışması gerçekleştiren İzmir Büyükşehir Belediyesi, ankete katılan işyeri sahiplerinden yüzde 83,67, hane halkından da yüzde 85,45 oranında destek gördü.

İzmir Büyükşehir Belediyesi, Konak ve Karşıyaka tramvay hatları konusunda Ege Üniversitesi ile birlikte gerçekleştirilen “Sosyal Etki Değerlendirme Çalışması”nı kent dinamikleri ile paylaştı. Ankete katılan hane halkı sakinleri, tramvay projelerine yüzde 85,45 oranında destek verirken, işyeri sahiplerinin destek oranı yüzde 83,67 oldu. Hat güzergahı üzerinde oturan vatandaşlar ankette, tramvay projesinin kentin toplu ulaşım ihtiyacının karşılanmasında yüzde 80 fayda sağlayacağını, yüzde 79 oranında da tramvayı kullanacakları bildirdi.
Meslek odaları, ilçe belediyeleri, kent konseyleri, ilgili dernekler ve üniversitelerden temsilcilerin katıldığı son durum değerlendirme toplantısında konuşan İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, “Bütün konuları ve yapılacak projeleri, konunun tarafları olan üniversiteler ve meslek odaları ile ve hangi bölgede yapacaksak o bölgenin muhtarları ve hemşehrilerimizle birlikte konuyu tartışarak olgunlaştırmaya çalışıyoruz” dedi.
İzmir’de bir yerel yönetim modelini Türkiye’ye örnek olarak sunmak istediklerini kaydeden Başkan Kocaoğlu, “Geçtiğimiz günlerde 10 yıldır yaptığımız çevre yatırımları sonucunda Dünya Sağlık Örgütü’nün Avrupa ayağında çok önemli bir eşik atladık. Ayrıca fuarcılıktaki başarılarımız TOBB tarafından da tescil edildi. İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin kuruluşu İZFAŞ, Türkiye’nin en büyük fuarlarını yapan bir numaralı fuar organizasyonu şirketi seçildi” diye konuştu.

Aklı ve bilimi kullanıyoruz
İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından yeni geçilen aktarmalı sisteme ilişkin bilgilendirme de yapan Başkan Aziz Kocaoğlu şöyle devam etti:
“Eksikleri tabii ki olacak. Canhıraç bir şekilde bunların tedbirlerini alıyoruz. 2008 yılından beri hızlandırarak planladığımız, ayakları yere basan bir sistem. Çok emek verilmiş ve Ulaşım Master planına göre yaşama geçirilmiş bir sistemi yaşama geçirdik. Daha proje başlamadan belli basın kurumlarında bir kamuoyu oluşturmaya geçildi. Bazı yerlerde örgütlenmeler yapılarak bu konunun protesto edilmesi, Büyükşehirin bu uygulamadan vazgeçilmesi gibi yol ve yöntemlere girildiği görüldü. Ancak aklı ve bilimi kullanarak ortaya koyulan projenin başarılı olduğu görüldü. Bundan sonra hemşehrilerimizin de desteği ile bu sistemi geliştirerek iyileştirerek birlikte götürebiliriz”.

Komplo teorileri
Son günlerde basında çıkan İzmir metrosuna ilişkin haberlere de değinen Başkan Aziz Kocaoğlu sözlerini şöyle sürdürdü:
“Üçyol-Üçkuyular metrosuna ilişkin kampanya başlatıldı. Biz metro inşaatı yapıyoruz. Projeyi yapan ve kontrol eden firmalar var. Her inşaatta olduğu gibi yapım aşamasında hatalar çıkabilir. Her yerde çıkıyor. Mühim olan bunların giderilmesi ve tedbirinin alınmasıdır. Hem yüklenici firmanın sorumluluğu var hem de projeyi yapan ve denetleyen firmanın sorumluluğu var. Burada kalkıp da sanki yarım yamalak bir iş yapılıyormuş gibi bir basın kampanyası yürütülüyor. Bizler komplo teorilerine kapılmadan, gerçekçi olarak baktığımızda, söz konusu çabaların, belli konuların üstünün kapatılması ve gündemin değiştirilmesi gibi bir çok konuyu içerdiğini görüyoruz, yaşıyoruz. Olayları yanlış aksettirme ve Büyükşehir Belediyesi’nin basına müdahalesi gibi iddialar da ortaya atılıyor. 10 yıldır basınla, hemşehrilerimizle, sivil toplum kuruluşları ile toplumun her kesimi ile yaptığımız çalışmalar, yoğurt yiyişimiz, belediye başkanlığımız, hiç bir kişiyi kurumu ne bölgesinden ne kökeninden dolayı en ufak bir ayrıma tabi tutmak yerine tam tersi, bu kentte birliği geliştirmek ve hep beraber harç olmak ve bu kenti kucaklamak konusunda verdiğimiz çabaları sizler de biliyorsunuz.”

“Ulaşımda tramvayı kullanacağız”
Tramvay projeleri konusunda halkın nabzını tutan “Sosyal Etki Değerlendirme” raporu sonuçlarını, Ege Üniversitesi’nden Prof. Dr. Tanju Tosun açıkladı. Tosun, tramvay projelerine halkın katılımını sağlamak amacıyla bir sosyal etki değerlendirme çalışması yaptıklarını söyledi. Konak ve Karşıyaka Tramvayları için yapılan anketlerde hane halkı olarak 1000 kişilik bir örnekleme grubu, 250 kişilik bir İşyeri sahipleri örnekleme grubu ve derinlemesine görüşülen 50 kişi ile çalışma yapıldığını anlatan Tosun, anket sonuçlarıyla ilgili şunları açıkladı:
“Çalışmamızda 3 temel araştırma var. Hane halkı, işyeri sahipleri ile bunlara ilaveten Konak ve Karşıyaka’da ticari faaliyette bulunan ve çeşitli amaçlarla bölgeye gelip giden kişilerle derinlemesine görüşmeler yapıldı. Burada her 5 işyeri sahibinden 4’ünün tramvayı tercih edeceklerine ilişkin cevap verdiklerini görüyoruz. Yüzde 65-73 arasındaki işyeri sahibi, projelerin trafiğe faydalı olacağını düşünüyor. Yüzde 84’e yakını da tramvay projelerine destek verdiğini açıkladı. 30 tane soru soruldu. Ankete katılan hane halkı sakinleri ise yüzde 85,45 oranında tramvay projelerine destek verdi. Hane halkı sakinleri anketlerde tramvay projesinin kentin toplu ulaşım ihtiyacının karşılanmasında yüzde 80 fayda sağlayacağını, yüzde 79 oranında da tramvayı kullanacakları cevabını verdiler.”
Anket sonuçlarına göre İzmirliler, yüzde 50 ile yüzde 87 arasında bu projeye ilişkin endişe taşımadıklarını belirtti. Projenin yeşil alanlara ve ağaçlara zarar verip vermeyeceği konusunda ise çok fazla endişe olmadığı ortaya çıktı. Tramvay projelerinin 3-5-20 yıllık dönemde muhtemel etkileri sorulduğunda ise kısa vadede olumsuzluk söz konusu olsa da, 5 yıla geçildiğinde olası risklerin pozitif duruma geçtiği görüldü.

Kimler katıldı ?
Toplantıya; Çevre Mühendisleri Odası, Elektrik Mühendisleri Odası, Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası, İnşaat Mühendisleri Odası, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeoloji Mühendisleri Odası, Maden Mühendisleri Odası, Makine Mühendisleri Odası, Mimarlar Odası, Peyzaj Mimarları Odası, Şehir Plancıları Odası, Ziraat Mühendisleri Odası, Konak Belediyesi, Karşıyaka Belediyesi, Çiğli Belediyesi, Karabağlar Belediyesi, Narlıdere Belediyesi, İzmir Kent Konseyi, Konak Kent Konseyi, Karabağlar Kent Konseyi, Karşıyaka Kent Konseyi, İzmir Bisiklet Derneği, CAT Bisiklet Topluluğu, Ege Pedal Derneği, Alsancak Koruma ve Güzelleştirme Derneği, İzmir’i Sevenler Platformu, Çekül Vakfı, Tülay Aktaş Güçbirliği, Karşıyaka Akademi Zihinsel Engelliler Derneği, Dokuz Eylül Üniversitesi ve Ege Üniversitesi temsilcileri katıldı.

Konak Tramvayı
Fahrettin Altay Meydanı’ndaki pazaryeri yanından başlayacak Konak Tramvayı hattının, pik saatlerde 3’er dakika, diğer zaman dilimi içinde ise 4-5 dakika aralıklarla çalışması planlanıyor. Vergi Dairesi’nin bulunduğu Şehit Binbaşı Ali Resmi Tufan Caddesi’ni takiben sahile çıkacak hat, Mustafa Kemal Sahil Bulvarı’nın konutların bulunduğu taraftan ve yola hiçbir müdahale olmadan, 3 gidiş ve 3 geliş olarak karayolu trafiğine paralel ilerleyecek.
Konak’ta İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin ve Konak Pier’in önündeki yaya köprüsünün altından geçerek Gazi Bulvarı’na kadar yolun kenarından ilerleyecek tramvay hattı, Şehit Fethi Bey Caddesi’ne girecek ve buradan itibaren güzergahı karayolu trafiğiyle ortak kullanacak. Cumhuriyet Meydanı’nı takip eden hat, Şehit Nevres Bulvarı ve oradan Şair Eşref Bulvarı’na ilerleyecek. Tramvay hattı burada gidiş ve geliş olmak üzere ikiye ayrılacak. Vahap Özaltay Meydanı’na kadar bu şekilde devam edecek olan hat, Alsancak Garı yakınında tekrar birleşecek. Gar’ı takiben Şehitler Caddesi’ne ilerleyen tramvay hattı, İzmir Metrosu’nun Halkapınar Depo Alanı’nda son bulacak.
İzmir Büyükşehir Belediyesi, Şair Eşref Bulvarı orta refüjdeki dut ağaçlarının korunması amacıyla projede bir değişikliğe gitmişti.

Karşıyaka tramvayı
Alaybey-Karşıyaka-Mavişehir arasındaki 9.7 kilometrelik güzergah üzerinde 15 durak ve 17 araçlı olarak planlanan tramvay hattı ise gidiş-geliş şeklinde çift hat olarak çalışacak. Karşıyaka tramvayı, Alaybey’den başlayıp sahil tarafından Bostanlı İskelesi’ne, oradan da İsmail Sivri Sokak, Şehit Cengiz Topel Caddesi, Selçuk Yaşar Sokak ve Cahar Dudayev Bulvarı’nı takip ederek İzban Çiğli Depo tesisleri yanında Mavişehir Banliyö İstasyonu’na gelecek. Proje kapsamında Karşıyaka iskelesi ile çarşıyı birbirine bağlayacak bir üst veya alt geçit planlanıyor. Tramvay hattı, İZBAN, vapur ve otobüslere aktarma sağlayacak.

Bir Cevap Yazın