PARTİLERİN SEÇİM YARIŞI

Türkiye’yi farklı bir heyecanla saran 30 Mart seçimlerinde siyasi partiler ve adaylar farklı yaklaşımlar izliyor. Partiler ve adaylar seçmenlere ulaşabilmek adına her yolu deniyorlar. Outdoor kampanyaları, mitingler, mahalle toplantıları, tv yayınları, basın iletişim çalışmaları, sosyal medya kampanyaları…. Medya Takip Merkezi (MTM) yaklaşan seçimler öncesi parti, parti başkanları ve belediye başkan adaylarının medyaya kim daha fazla reklam verdiğini araştırdı.

Medya Takip Merkezi (MTM) yaptığı çalışmada 01 – 20 Mart tarihleri arasında siyasal partiler, liderler ve belediye başkan adaylarının medyadaki görünürlüklerini yerel, ulusal ve genel olmak üzere 3 farklı kategoride inceledi. Araştırmaya göre, ulusal basında en çok ilan veren parti Adalet ve Kalkınma Partisi (AKP) oldu. AK Parti, 01 – 20 Mart tarihleri arasında ulusal basına verdiği 549 adet ilan ile listede ilk sırada yer aldı. Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) ise ulusal basına 317 adet ilan vererek seçmenlerine seslendi. Ulusal basına en çok ilan veren bir diğer parti olan Milliyetçi Hareket Partisi de (MHP) 239 adet ilan ile yazılı basında yer buldu. Araştırmaya göre yerel basında da en çok ilan veren parti AK Parti oldu. AKP, 01 – 20 tarihleri arasında verdiği 2 bin 274 adet ilanla listede ilk sırada yer alırken; ulusal basında üçüncü sırada yer alan MHP, yerel basında bin 194 ilanla ikinci sıraya yerleşti. CHP ise yerel basına verdiği bin 107 ilan ile listede üçüncü oldu.

ULUSAL BASINA EN ÇOK İLAN VEREN PARTİLER
1 Adalet ve Kalkınma Partisi 549
2 Cumhuriyet Halk Partisi 317
3 Milliyetçi Hareket Partisi 239
4 Demokratik Sol Parti 43
5 İşçi Partisi 34
6 Saadet Partisi 13
7 Bağımsız Türkiye Partisi 12
8 Barış Ve Demokrasi Partisi 11
9 Büyük Birlik Partisi 8
10 Özgürlük ve Dayanışma Partisi 5

YEREL BASINA EN ÇOK İLAN VEREN PARTİLER
1 Adalet ve Kalkınma Partisi 2.274
2 Milliyetçi Hareket Partisi 1.194
3 Cumhuriyet Halk Partisi 1.107
4 Saadet Partisi 238
5 Büyük Birlik Partisi 92
6 Demokrat Parti 74
7 Demokratik Sol Parti 49
8 Barış Ve Demokrasi Partisi 44
9 İşçi Partisi 26
10 Bağımsız Türkiye Partisi 25

Kaynak: MTM Medya Takip Merkezi ( 01 – 20 Mart 2014 tarihleri arasında yaptığı basın takibi sonuçlarından derlenmiştir.) Kaynak: MTM Medya Takip Merkezi ( 01 – 20 Mart 2014 tarihleri arasında yaptığı basın takibi sonuçlarından derlenmiştir.)

Parti liderlerinin ilan tablosu yerelde de ulusalda da değişmedi
Seçim yarışında parti başkanları da seçmenlerine seslenebilmek adına yazılı basından yararlandılar. Araştırmaya göre ulusal basına en çok ilan veren lider, AK Parti Genel Başkanı ve Başbakan Recep Tayyip Erdoğan oldu. Erdoğan, 233 ilan ile seçmenlere seslenirken, Cumhuriyet Halk Partisi Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu, ulusal basına verdiği 32 ilan ile listenin ikinci sırasında yer aldı. Milliyetçi Hareket Partisi Genel Başkanı Devlet Bahçeli, ulusal basında yer alan 25 ilan ile üçüncü sırada yer aldı.

Yerel basında da en çok ilan ile yer alan parti lideri AK Parti Genel Başkanı ve Başbakan Recep Tayyip Erdoğan oldu. Erdoğan, 86 adet ilan ile seçmenlerine ulaştı. Cumhuriyet Halk Partisi Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu da 45 adet ilan ile listede ikinci sırada yer aldı. Milliyetçi Hareket Partisi Genel Başkanı Devlet Bahçeli de yerel basına verdiği 32 adet ilan ile üçüncü oldu.

ULUSAL BASINA EN ÇOK İLAN VEREN PARTİ BAŞKANLARI

1 Recep Tayyip Erdoğan 233
2 Kemal Kılıçdaroğlu 32
3 Devlet Bahçeli 25

 YEREL BASINA EN ÇOK İLAN VEREN PARTİ BAŞKANLARI
1 Recep Tayyip Erdoğan 86
2 Kemal Kılıçdaroğlu 45
3 Devlet Bahçeli 32

Kaynak: MTM Medya Takip Merkezi ( 01 – 20 Mart 2014 tarihleri arasında yaptığı basın takibi sonuçlarından derlenmiştir.) Kaynak: MTM Medya Takip Merkezi ( 01 – 20 Mart 2014 tarihleri arasında yaptığı basın takibi sonuçlarından derlenmiştir.)

Ulusal basında Sarıgül lider…
Medya Takip Merkezi (MTM), 30 Mart’ta yapılacak yerel seçimler öncesi Büyükşehir Belediye Başkanları ve Belediye Başkan adaylarının yazılı basın ilanlarından ne kadar yararlandıklarını ele aldı. Araştırmaya göre, ulusal basına en çok ilan veren başkan adayı CHP İstanbul Büyükşehir Belediye Başkan Adayı Mustafa Sarıgül oldu. Mustafa Sarıgül, 55 adet ilanla yazılı basın aracılığıyla halka seslendi. CHP’nin Mersin Büyükşehir Belediye Başkanı ve Başkan Adayı Macit Özcan da 45 ilan adedi ile ikinci sırada yer aldı. AK Parti Çankaya Belediye Başkan Adayı Barış Aydın da 16 ilan ile listede üçüncü oldu. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş’ın ise yazılı basın ilanlarından çok afiş ve billboard reklamlarını tercih ettiği gözlendi.

Yerel basın ilanlarında lider Arıkan
Yerel basında seçmenlerine en çok ilan vererek seslenen başkan adayı CHP Adana Büyükşehir Belediye Başkan adayı Yıldıray Arıkan oldu. Arıkan, verdiği 86 adet ilan ile listede ilk sırada yer aldı. AKP Afyonkarahisar Belediye Başkan Adayı Burhanettin Çoban da seçmenlerine seslenmede yazılı basından yararlandı. Çoban, 74 ilan adedi ile listede ikinci oldu. Yerel basında en çok ilan veren bir diğer isim ise 66 ilan adediyle MHP Afyonkarahisar Belediye başkan adayı Fatih Çetinkaya oldu.

ULUSAL BASINDA EN ÇOK İLAN VEREN BELEDİYE BAŞKAN VE ADAYLARI
1 Mustafa Sarıgül 55
2 Macit Özcan 45
3 Barış Aydın 39
4 Hakan Tartan 37
5 Menderes Türel 36
6 Binali Yıldırım 33
7 Mehmet Kocadon 31
8 Yıldıray Arıkan 30
9 Hüseyin Sözlü 28
10 Mehmet Daniş 20

YEREL BASINDA EN ÇOK İLAN VEREN BELEDİYE BAŞKAN VE ADAYLARI
1 Yıldıray Arıkan 86
2 Burhanettin Çoban 74
3 Fatih Çetinkaya 66
4 Uğur İbrahim Altay 64

5 Mehmet Hançerli 64
6 Osman Zolan 57
7 Harun Karacan 54
8 Menderes Türel 53
9 Erdoğan Tok 52
10 Recep Altepe 51
Kaynak: MTM Medya Takip Merkezi ( 01 – 20 Mart 2014 tarihleri arasında yaptığı basın takibi sonuçlarından derlenmiştir.) Kaynak: MTM Medya Takip Merkezi ( 01 – 20 Mart 2014 tarihleri arasında yaptığı basın takibi sonuçlarından derlenmiştir.)

MTM, partilerin seçim kampanyasında en çok hangi gazeteleri tercih ettiğini araştırdı. Sonuca göre, AK Parti, ulusal basında en çok sırasıyla Posta, Sabah, Milliyet, Hürriyet, Star gazetelerine; yerel basında ise Karadeniz’in Sesi, Haberdar, Karadeniz’den Güne Bakış ve Karadeniz’de Son Nokta gazetelerine ilan vererek seçmenlerine ulaşmayı tercih etti.

AKP’NİN EN ÇOK REKLAM VERDİĞİ ULUSAL GAZETELER

1 Posta 100
2 Sabah 78
3 Milliyet 74
4 Hürriyet 73
5 Star 30
6 Akşam 25
7 Takvim 24
8 Yeni Şafak 23
9 Yeni Akit 21
10 Güneş 20

 AKP’NİN EN ÇOK REKLAM VERDİĞİ YEREL GAZETELER
1 Karadeniz’in Sesi 121
2 Haberdar (İstanbul) 74
3 Karadeniz’den Güne Bakış 72
4 Karadeniz’de Son Nokta 65
5 Trabzon Kuzey Ekspres 61
6 Taka 49
7 Türk Sesi 42
8 Karadeniz 41
9 Urfa Star 40
10 Yozgat Yeni Ufuk 35

Kaynak: MTM Medya Takip Merkezi ( 01 – 20 Mart 2014 tarihleri arasında yaptığı basın takibi sonuçlarından derlenmiştir.) Kaynak: MTM Medya Takip Merkezi ( 01 – 20 Mart 2014 tarihleri arasında yaptığı basın takibi sonuçlarından derlenmiştir.)

Cumhuriyet Halk Partisi seçmenlerine ulaşabilmek adına verdiği ilanlarda ulusal basında sırasıyla
Posta, Hürriyet, Milliyet, Sabah, Habertürk gazetelerine ilan verirken yerel basında ise Gazete İstanbul, Haberdar, Karadeniz’den Güne Bakış, Gerçek gazetelerine ilan vererek seçmenlerine seslendi.

CHP’NİN EN ÇOK REKLAM VERDİĞİ ULUSAL GAZETELER
1 Posta 101
2 Hürriyet 55
3 Milliyet 42
4 Sabah 21
5 Habertürk 15
6 Zaman 12
7 Cumhuriyet 8
8 Bugün 5
9 Taraf 5
10 Sözcü 5

 CHP’NİN EN ÇOK REKLAM VERDİĞİ YEREL GAZETELER
1 Gazete İstanbul 53

 2 Haberdar (İstanbul) 52
3 Karadeniz’den Güne Bakış 41
4 Gerçek 30
 5 Haber Manşet 21
 6 Rize Güneş Gazetesi 20
7 Trabzon Kuzey Ekspres 20
8 Taka 20
9 Çayırova Gazetesi 18
10 Urfa Star 18
Kaynak: MTM Medya Takip Merkezi ( 01 – 20 Mart 2014 tarihleri arasında yaptığı basın takibi sonuçlarından derlenmiştir.) Kaynak: MTM Medya Takip Merkezi ( 01 – 20 Mart 2014 tarihleri arasında yaptığı basın takibi sonuçlarından derlenmiştir.)

Milliyetçi Hareket Partisi de seçim yarışında en çok ilan verdiği ulusal gazeteler sırasıyla Ortadoğu, Posta, Zaman, Hürriyet gazeteleri oldu. Yerel basında ise sırasıyla, Kuzey Ekspres, Yeni Haber, Yenigün, Hakimiyet gazetelerine verdiği ilanlarla seçmenlerine seslendi.

MHP’NİN EN ÇOK REKLAM VERDİĞİ ULUSAL GAZETELER 
1 Ortadoğu 128
2 Posta 31
3 Zaman 31
4 Hürriyet 22
5 Sabah 10
6 Habertürk 5
7 Anayurt 4
8 Taraf 2
9 Milliyet 2
10 Yurt Gazetesi 1

MHP’NİN EN ÇOK REKLAM VERDİĞİ YEREL GAZETELER
1 Kuzey Ekspres 34
2 Yeni Haber Kayseri 32
3 Konya Yenigün 27
4 Hakimiyet Konya 27
5 Konya’nın Sesi 27
6 Hedef Halk 25
7 Haber Gazetesi 25
8 Yeni Haber Gazetesi 24
9 Yeni Konya 24
10 Memleket (Konya) 23
Kaynak: MTM Medya Takip Merkezi ( 01 – 20 Mart 2014 tarihleri arasında yaptığı basın takibi sonuçlarından derlenmiştir.) Kaynak: MTM Medya Takip Merkezi ( 01 – 20 Mart 2014 tarihleri arasında yaptığı basın takibi sonuçlarından derlenmiştir.)

Parti başkanlarını genel olarak ele aldığımızda AK Parti Genel Başkanı Recep Tayyip Erdoğan, 330 adet ilanla seçmenlerine seslendi. CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu da 77 ilan adedi ile listede ikinci oldu. En çok ilan veren bir diğer parti başkanı ise MHP Genel Başkanı Devlet Bahçeli oldu. Bahçeli 57 adet ilanla listede üçüncü sırada yer buldu.

EN ÇOK İLAN VEREN PARTİ BAŞKANLARI
1 Recep Tayyip Erdoğan 330
2 Kemal Kılıçdaroğlu 77
3 Devlet Bahçeli 57
4 Haydar Baş 15
5 Doğu Perinçek 8
Kaynak: MTM Medya Takip Merkezi ( 01 – 20 Mart 2014 tarihleri arasında yaptığı basın takibi sonuçlarından derlenmiştir.)

Partileri genel olarak ele aldığımızda ulusal ve yerelde ilk sırada yer alan AK Parti genel tabloda da ilk sırada yer aldı. AKP 01 – 20 Mart tarihleri arasında verdiği 2 bin 888 adet ilanla seçmenlerine seslendi. Ulusal basında 141 adet ilanla üçüncü olan MHP, yerel basında verdiği 1194 adet ilan ile ikinci sırada yer almıştı. Genel tabloya baktığımızda ise toplamda bin 440 adet ilan veren MHP listede ikinci sırada yer aldı. CHP ise toplamda verdiği bin 434 adet ilanla genel tabloda üçüncü sıraya oturdu.

EN ÇOK İLAN VEREN PARTİLER
1 AK Parti Adalet ve Kalkınma Partisi 2.888
2 MHP Milliyetçi Hareket Partisi 1.440
3 CHP Cumhuriyet Halk Partisi 1.434
4 SP Saadet Partisi 257
5 BBP Büyük Birlik Partisi 100
6 DSP Demokratik Sol Parti 94
7 DP Demokrat Parti 78
8 IP İşçi Partisi 60
9 BDP Barış Ve Demokrasi Partisi 59
10 BTP Bağımsız Türkiye Partisi 37
Kaynak: MTM Medya Takip Merkezi ( 01 – 20 Mart 2014 tarihleri arasında yaptığı basın takibi sonuçlarından derlenmiştir.)

Büyükşehir Belediye Başkanları ve Belediye Başkan adaylarının genel tabloda ilanlarına baktığımız zaman ortaya farklı bir sonuç çıktı. İstanbul, Ankara, İzmir gibi büyük şehirlerde kızışan seçim yarışında, büyük şehirlerin parti adaylarının ilanları az oldukları görüldü. Sonuca göre, CHP Adana Büyükşehir Belediye Başkan adayı Yıldıray Arıkan toplamda verdiği 116 adet ilan ile listede ilk sırada yer aldı. AK Parti’nin Antalya Belediye Başkan Adayı Menderes Türel, 01 – 20 Mart arasında verdiği 89 adet ilanla listede ikinci sırada yer aldı. CHP İstanbul Büyükşehir Belediye Başkan Adayı Mustafa Sarıgül, 58 adet ilanla listede 8. sırada yer alırkan; AKP İzmir Büyükşehir Belediye Başkan Adayı Binali Yıldırım ise 56 haberle son sırada yer aldı.

NOT: Genel tabloda ulusal, yerel, Kıbrıs, Avrupa ve bölgesel yayınlar ele alınarak elde edilmiştir.

EN ÇOK İLAN VEREN BELEDİYE BAŞKAN VE ADAYLARI
1 Yıldıray Arıkan 116
2 Menderes Türel 89
3 Burhanettin Çoban 74
4 Fatih Çetinkaya 66
5 Mehmet Hançerli 64
6 Uğur İbrahim Altay 64
7 Recep Altepe 61
8 Mustafa Sarıgül 58
9 Osman Zolan 57
10 Binali Yıldırım 56
Kaynak: MTM Medya Takip Merkezi ( 01 – 20 Mart 2014 tarihleri arasında yaptığı basın takibi sonuçlarından derlenmiştir.)

Görsel Medyada AK Parti farklı önde
Medya Takip Merkezi (MTM)’nin görsel medyaya en çok reklam veren siyasi partilerini de araştırdığı araştırmada, AK Parti 2 bin 170 adet reklam ile en çok reklam veren siyasi parti oldu. AK Partiyi, bin 265 adet ile CHP izledi. MHP’nin ise 01- 20 Mart tarih aralığında sadece 4 adet reklam ile ekranlarda yer alması, araştırmanın en dikkat çekici noktalarından biri oldu.

GÖRSEL MEDYAYA EN FAZLA REKLAM VEREN SİYASI PARTİLER

1 Adalet ve Kalkınma Partisi 2.170 97.807
2 Cumhuriyet Halk Partisi 1.261 35.507
3 Milliyetçi Hareket Partisi 4 28
Kaynak: (MTM Medya Takip Merkezi (01-20 Mart 2014 tarihleri arasında 13 TV kanalı üzerinden yaptığı reklam takibi sonuçlarından derlenmiştir.)

Siyasi reklamlara en fazla yer veren kanalların da belirlendiği araştırmada, en çok reklamı 525 adet ile NTV aldı. NTV’yi 429 adet siyasi reklam alan Kanal D ve 413 reklam ile Star TV izledi.

01 – 20 Mart tarihleri arasında toplamda ortalama olarak 27 saat ekranlarda yer alan AK Parti, en fazla reklamı NTV’ye verdi. 334 adet reklam ile en fazla AK Parti reklamına ev sahipliği yapan NTV’yi, 281 adet reklamla Kanal 24 ve 260 adet reklamla Star TV izledi.

EN ÇOK REKLAM ALAN TV KANALLARI

1 NTV 525 19.573
2 Kanal D 429 15.830
3 Star TV 413 15.921
4 TGRT Haber 300 13.251
5 Kanal 24 281 13.796
6 ATV 260 11.967
7 TRT 1 253 11.419
8 Kanal 7 231 10.588
9 CNNTürk 201 5.448
10 Habertürk 176 4.983
Kaynak: (MTM Medya Takip Merkezi (01-20 Mart 2014 tarihleri arasında 13 TV kanalı üzerinden yaptığı reklam takibi sonuçlarından derlenmiştir.)

CHP’nin reklamlarına en fazla yer veren televizyon kanalı ise 192 adet reklam ile Kanal D oldu. Kanal D’yi 191 adet reklam ile NTV ve 178 adet reklamla CNNTürk izledi. CHP, toplamda ortalama 10 saat ekranlarda yer aldı.

AKP’NİN EN ÇOK REKLAM VERDİĞİ TV KANALLARI 

1 NTV 334 14.187
2 Kanal 24 281 13.796
3 Star TV 260 11.767
4 ATV 260 11.967
5 TGRT Haber 256 12.144
6 TRT 1 253 11.419
7 Kanal D 237 10.031
8 Kanal 7 230 10.556
9 CNNTürk 19 382
10 FOX 13 546

CHP’NİN EN ÇOK REKLAM VERDİĞİ TV KANALLARI
1 Kanal D 192 5.799
2 NTV 191 5.386
3 CNNTürk 178 5.038
4 Habertürk 169 4.651
5 Star TV 153 4.154
6 STV 119 3.389
7 FOX 108 2.960
8 Show TV 108 3.055
9 TGRT Haber 43 1.075

Kaynak: (MTM Medya Takip Merkezi (01-20 Mart 2014 tarihleri arasında 13 TV kanalı üzerinden yaptığı reklam takibi sonuçlarından derlenmiştir.)
Kaynak: (MTM Medya Takip Merkezi (01-20 Mart 2014 tarihleri arasında 13 TV kanalı üzerinden yaptığı reklam takibi sonuçlarından derlenmiştir.)

Bir Cevap Yazın