Geleceğin Mesleği Bir Tık Uzaklıkta

Son günlerde geleceğin meslekleriyle ilgili çok sayıda haber ve yazı okuyoruz. Günden güne değişen global dünyada, birbirinden yeni meslek alanları oluşuyor. Kimisinin henüz üniversitelerde eğitimi verilmiyorken, bazıları tamamen kurslar aracılığıyla öğretiliyor. Arama motoru optimizasyonu uzmanlığı da bu modern mesleklerin en ilgi çekenlerinden biri.

Belirli bir sitenin Google’da üst sıralarda yer alması için yapılan çalışmaların tümüne ‘arama motoru optimizasyonu’ adı veriliyor. İnternette rekabetin günden güne arttığı bir dünyada, Google ve benzeri arama motorlarında yapılan aramalarda da üst sıralarda yer almak daha da önemli bir hale geliyor. İngilizce olarak, ‘Search Engine Optimization’, yani ‘Arama Motoru Optimizasyonu’ kelimelerinin baş harflerinden kısaltılarak dünyada SEO olarak anılan bu iş, genellikle Türkiye’de de ‘SEO Uzmanlığı’ olarak biliniyor.

Türkiye’nin ilk arama motoru optimizasyonu kaynaklarını üreten SEOZEO’nun kurucusu Yiğit Konur ‘SEO uzmanlığı’ hakkında şu bilgileri veriyor:

“SEO, yani arama motoru optimizasyonu, aslında doğrudan doğruya web sitesiyle arama motorları arasındaki ilişkiye dayalı bir kavram. Başta Google olmak üzere, hemen hemen tüm arama motorları ufak robotlar oluşturarak onlar aracılığıyla internette bilgi topluyor. Bu arama motoru robotları, topladıkları veriler ile sizin yaptığınız aramaları eşleştiriyor ve doğrudan doğruya size en çok yardım edebilecek sayfaya ulaşmanızı sağlamaya çalışıyorlar.

İşte tam bu noktada, bu robotlara yönelik bazı çalışmalar yapılması gerekiyor. Öyle ki, siteniz ne kadar tıklanıyor ya da ziyaret ediliyor olursa olsun, bu robotlar tarafından iyi tanınmadığı sürece Google ve benzeri arama motorlarında üst sıralarda yer alması mümkün olmuyor. Bu yüzden SEO uzmanları, siteleri düzenleyerek robotların anlayabileceği bir şekle getirmek için çalışıyorlar. Şirketlerin bilgi işlem departmanlarına verdikleri bilgiler dahilinde, siteyi en uyumlu şekilde düzenleterek bu robotları doğrudan doğruya aranan sorgularla ilişkili sitenin onların sitesi olduğuna ikna etmeye çalışıyorlar. Elbette bunu yaparken, Google’ın izin verdiği koşullar dahilinde sunmak büyük önem arz ediyor.

SEO’nun ikinci kısmını site dışında yapılan operasyonlar oluşturuyor. Sitenizin Google robotlarına göre, popüler ve bilinir olması büyük bir avantaj. Öyle ki, Google bir sitenin popüler olmasının kaliteli bir içerik üretmesine bağlı olduğunu düşünüyor. Buna göre yapılan değerlendirme dahilinde, en popüler ve kaliteli siteleri üst sıralarda çıkartmaya gayret ediyor. Bu popülarite değerlendirmesi ise, sanılanın aksine ziyaret sayısı ile değil Google’ın ‘PageRank’ olarak adlandırdığı ‘web’in demokrasisi olarak da tanımlanabilecek sistem aracılığıyla yapılıyor. İnternetteki tüm siteleri siyasi bir parti gibi düşünürsek, bir web sitesinin diğer bir siteye verdiği bir link, oy anlamına geliyor. Böylece en çok bağlantıyı alan site, teorik olarak, üst sıralarda yer alıyor. Yani öyle kaliteli içerikler üretiyor olmalısınız ki, tüm internette sizin hakkınızda bahsediliyor olmalı ve elbette buralardan bağlantı edinmelisiniz.”

Bir Cevap Yazın